اپلیکیشن شبکه سه
دریافت نسخه اندروید

مشاهده خبر

پایبند خط قرمزهای نانوشته اجتماعی در «پریا» نماندیم (ایرنا)

نویسنده مجموعه تلویزیونی «پریا» گفت: در روند تولید این مجموعه به همراه تهیه کننده به این رسیدیم که نباید تا ابد به خط قرمزهای نانوشته اجتماعی پایبند ماند.

سعید فرهادی روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار صدا وسیمای ایرنا درباره نگارش این سریال افزود: اول قرار نبود شخصیت اصلی داستان پریا باشد. ایده کلی برای شروع درام یک سئوال است، اینکه چطور می شود اگر پدر و پسری همزمان عاشق مادر و دختری شوند؟ این ایده خوب بود اما کافی نبود و موضوع ایدز را وارد قصه کردم که ایده پر کششی به نظر می رسید.
وی ادامه داد: برخوردی که با بیماران مبتلا به ایدز می شود مهم بود. برخلاف معدود کارهای قبلی که با این موضوع انجام شده، می خواستم روند متفاوتی به دور از پیش قضاوت ها با این بیماری شکل بگیرد. اینکه با وجود تمام سختی ها، کسی در سریال مطرح شود که برخورد درستی با بیمار مبتلا به ایدز می کند. از این رویکرد بود که شخصیت پریا شکل گرفت.

** پریا شخصیت همه چیز دانی نیست
نویسنده مجموعه تلویزیونی «پریا» افزود: پریا شخصیت خیلی پخته و همه چیز دان و کاملی نیست، مانند همه آدم های معمولی است اما این هوشیاری و شعور را دارد که وقتی بحرانی اینچنینی برای نزدیکانش روی می دهد تلاش کند برخورد درستی با آن کند.
فرهادی در مورد پژوهش انجام شده برای رسیدن به شخصیت پریا افزود: حدود چهار ماه برای قصه تحقیقات مختلفی انجام دادم از کتاب و اینترنت گرفته تا صحبت رودر رو با مبتلایان به ایدز. تجربه هایی از برخوردهای تلخ اطرافیان با بیماران مبتلا به دست آمد و البته برخوردهای درست تری هم دیده می شد. همین دو رویکرد جامعه باعث شکل گیری دو شخصیت «کیوان» به عنوان کسی که اطرافیان کمی درکش می کنند و «شهرام» که اطرافیان طردش می کنند، شد.
وی در پاسخ به این سئوال که چرا موضوع ایدز را به طرح اولیه داستان افزوده، گفت: موضوعات زیادی از طلاق و اعتیاد تا «ام.اس» و بیماری های مختلف و ورشکستگی و افسردگی در دسترس بود که همه را بررسی کردم اما آنچه بهتر روی ایده اولیه به لحاظ دراماتیک نشست ایدز بود. ضمن اینکه دنبال موضوع بکرتری می گشتم که از بین همه اینها به نظرم رسید به موضوع ایدز کمتر پرداخته شده و خود آن جدا از درام می تواند جذابیت ویژه خود را برای تماشاگر داشته باشد.
فرهادی ادامه داد: شاید کمتر موضوعی بود که اینقدر اتفاقی کوچک یعنی انتقال یک ویروس تبعات اجتماعی گسترده ای داشته باشد. طلاق و اعتیاد و غیره تبعات اجتماعی دارند اما ایدز در نگاه پزشکی مساله ساده ای است که تبعات اجتماعی آن به شدت گسترده است و به این نتیجه رسیدم که پتانسیل بهتری برای درام به دست می دهد.

** ازدواج مجدد پریا لازمه درام بود
نویسنده مجموعه تلویزیونی «پریا» در مورد رابطه پریا با فرزندانش در این سریال و اینکه مادر بودن وی باورپذیر نیست، افزود: کمی از این احساسات احتمالاً در اجرا در نیامده اما تا آنجا که به فیلمنامه مربوط می شود، تلاش کردم پریا مانند یک مادر واقعی احساسات به بچه هایش داشته باشد اما این بچه ها هستند که مرتب وی را به دلیل اتفاقات قبلی و رفتنش از زندگی آنها مقصر می دانند. عامدانه می خواستم رابطه پریا و بچه هایش به گرمی رابطه مادر و فرزندی نباشد و مخاطب این خلاء را احساس کنیم.
فرهادی تاکید کرد: در مورد اینکه پریا یک زن متاهل است و با وجود این ازدواج می کند، هم باید بگویم کلیشه ای در ذهن ما شکل گرفته که زن بچه دار بعد از طلاق نباید ازدواج کند اما بدم نمی آمد این کلیشه را کمی به چالش بکشم، نمی گویم چه کاری درست است اما هدفم بیشتر چالش بود.
وی افزود: در روند تحقیقات افرادی را دیده بودم که با وجود فرزند، ازدواج مجدد می کردند و مشکلاتی برای آنها پیش می آمد. تصمیم عامدانه گرفتم که پریا ازدواج کند و همین چالش در واقع لازمه درام بود. اگر پریا می نشست پای بچه هایش و بدنبال خواسته های خود نمی رفت که اساساً درام جذابی شکل نمی گرفت. همین رفتارهای متناقض شخصیت ها می تواند درام را شکل دهد.

** به نتیجه رسیدن پریا روند طولانی طی کرد
وی گفت: پریا یک پروسه طولانی برای به نتیجه رسیدن داشت؛ از اول این ایده در مورد فرد مبتلا به ایدز را که مطرح کردم و غیر از تهیه کننده هیچکس نظر مساعدی نداشت به دلیل اینکه اکثریت فکر می کردند به نتیجه نمی رسد و تلاش بیهوده ای است اما من و تهیه کننده به این نتیجه رسیدیم که نباید به این خط قرمز نانوشته تا ابد پایبند ماند.
فرهادی افزود: اکنون شرایط طوری است که شاید مدیران به این نتیجه رسیده اند که خط قرمز را بردارند زیرا این بیماری به بحران تبدیل شده است. تصمیم گرفتیم ریسک کنیم و با اینکه می دانستیم راه سختی است اما معتقد بودیم ارزش تحمل سختی را دارد.
نویسنده سریال «هفت سین» ادامه داد: این کار به نتیجه رسید البته کسانی هم که گفتند راه سختی است حق داشتند؛ حدود سه سال سرشار از فراز و نشیب طول کشید. در زمان مدیریت پیشین گروه فیلم و سریال در شبکه سه سیما طرح را ارائه کردم. همان موقع با حمایت وی به تصویب رسید و شروع به نوشتن کردم. اما سپس تغییرات مدیریتی سازمان صدا وسیما آغاز شد و هر مدیری در شبکه نظری داشت، یکی می پسندید و دیگری رد می کرد.
وی افزود: سازمان خیلی به لحاظ بحث ایدز دستم را در نوشتن نبست و در این مورد به چالش عظیمی برنخوردم تنها جایی که کمی در زمان آقای سرافراز به اختلاف خوردیم و مجبور شدم تغییراتی اعمال کنم، پایان سریال بود که هیچ ربطی به بیماری نداشت و در مورد روابط شخصیت ها بود.

** کارگردانی می کنم
فرهادی در مورد فعالیت آتی خود گفت: چند طرح با همین جنس اجتماعی دارم که همه در سازمان در حال بررسی است و همه تقریباً در یک مرحله هستند. امیدوارم یکی از آنها تصویب شود و حتی المقدور این بار خودم کارگردانی کنم.
مجموعه تلویزیونی «پریا» به کارگردانی حسین سهیلی زاده و تهیه کنندگی اسماعیل عفیفه با بازی لادن مستوفی، افسانه بایگان، محمود پاک نیت و کمند امیرسلیمانی هر شب ساعت 20 از شبکه سه پخش می شود.
داستان این سریال در مورد زندگی زن جوانی به نام «پریا» است که پس از چند سال دوری از ایران به کشور باز می گردد اما با اتفاقاتی مواجه می شود.

آخرین اخبار

مسابقات کشتی انتخابی المپیک فرانسه2024 در قرقیزستان استقلال تهران میزبان شمس آذر قزوین صنعت نفت آبادان - پرسپولیس پنجشنبه 30 فروردین از شبکه سه سیما لیگ قهرمانان اروپا؛منچستر سیتی - رئال مادرید لیگ قهرمانان اروپا؛ بارسلونا - پاریسن ژرمن پخش مستقیم رقابت‌های کشتی فرنگی قهرمانی آسیا - قرقیزستان ۲۰۲۴ اقدام ایران دفاع مشروع بود پخش مستقیم رقابت‌های کشتی آزاد قهرمانی آسیا - قرقیزستان ۲۰۲۴ گل گهر سیرجان - پرسپولیس با فوتبال برتر پخش زنده مسابقه دو تیم ،استقلال تهران - مس رفسنجان پخش زنده مسابقه هوادار - استقلال تهران از شبکه سه سیما پخش زنده مسابقه پرسپولیس - پیکان تهران از شبکه سه سیما تدارک ویژه شبکه سه با برنامه‌های متنوع و جدید در ماه مبارک رمضان و نوروز ۱۴۰۳ پخش زنده شهرآورد پایتخت با دو گزارشگر اختصاصی از شبکه سه ماه من ویژه برنامه سحرهای ماه رمضان شبکه سه محفل ویژه ماه مبارک رمضان از شبکه سه سیما تیمهای خوزستانی در مقابله با پرسپولیس و استقلال تهران در فوتبال برتر جام وهبی امری ترکیه در برنامه دایره طلایی پخش زنده بایرن مونیخ - لاتزیو و رئال مادرید - لایپزیک از شبکه سه پخش زنده دیدار تیم‌های مس رفسنجان- استقلال و پرسپولیس- نفت و گاز گچساران پخش زنده مسابقه ذوب آهن اصفهان- پرسپولیس از شبکه سه سیما آخر هفته فوتبالی با جام حذفی انگلیس و لیگ ایتالیا در شبکه سه پخش زنده مسابقه استقلال- سپاهان از شبکه سه سیما پخش زنده مسابقه الهلال عربستان - سپاهان اصفهان از شبکه سه سیما پخش زنده مسابقه ملوان انزلی - استقلال از شبکه سه سیما پخش زنده مسابقه پرسپولیس - تراکتور سازی تبریز از شبکه سه سیما هفته فوتبالی شبکه سه با پخش مهمترین بازی‌های لیگ‌های اروپایی آخرهفته با پخش قسمت‌های 15 و16 از فصل دوم "سرزمین مادری" استقلال - صنعت نفت آبادان زنده از شبکه سه پرسپولیس-آلومینیوم؛ زنده از شبکه سه پخش زنده دیدار نیمه نهایی ایران - قطر از شبکه سه سیما پخش زنده دیدار اردن -کره جنوبی با فوتبال برتر جشنهای شعبانیه با حسینیه معلی در شبکه سه رویایی ایران با چشم بادامی ها در جام ملت‌های آسیا پخش زنده مسابقه فوتبال ایران- سوریه از شبکه سه سیما پخش زنده مسابقات فوتبال جام ملتهای آسیا با فوتیال برتر پخش زنده مسابقه فوتبال جام ملتهای آسیا با فوتبال برتر هفته داغ فوتبالی با فوتبال برتر ویژه برنامه مخاطب خاص به مناسبت میلاد با سعادت حضرت علی (ع) آخرهفته با "سرزمین مادری" پخش زنده مسابقات جام ملتهای آسیا با فوتبال برتر پخش زنده فوتبال ایران - امارات از شبکه سه سیما پخش زنده فوتبال ایران - هنگ‌کنگ از شبکه سه سیما آخرهفته با پخش قسمت‌های هفتم و هشتم از فصل دوم "سرزمین مادری" پخش زنده فوتبال ایران - فلسطین از شبکه سه سیما سریال «بیست‌کووید» از امشب به روی آنتن شبکه سه مسابقه "پانتولیگ" با اجرای محمدرضا گلزار + تیزر فصل جدید برنامه صبحگاهی «سلام صبح بخیر» + تیزر جمعه، شنبه و یکشنبه ها با مسابقه تلویزیونی "معرکه" «فوتبال برتر » ویژه برنامه جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۳ از جمعه به روی آنتن شبکه سه

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها