اپلیکیشن شبکه سه
دریافت نسخه اندروید

مشاهده خبر

باید به هنرمندان اعتماد کرد/ عظمت پیاده‌روی اربعین شگفت‌زده‌ام کرد

کارگردان سینمای انیمیشن گفت: وقتی سال گذشته برای اولین بار به پیاده‌روی اربعین رفتم، وجود این همه آدم در آنجا شگفت زده ام کرد.

به گزارش حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ بهرام عظیمی کارگردان سینمای انیمیشن، میهمان یکشنبه شب برنامه تلویزیونی «چهل چراغ» در شبکه سوم سیما بود.
این انیماتور و طراح و کارتونیست در پاسخ به پرسش شهیدی‌فرد مبنی بر دلیل کم کاری صورت گرفته در موضوعات دینی با فرم انیمیشن، گفت: آثار مذهبی در 25 سال اخیر در زمینه انیمیشن زیاد ساخته شد و ارگان هایی بودند که همیشه بخش مهمی از سفارش شان آثار مذهبی بود. البته گاهی کارگردان ها سوژه هایی را انتخاب می کنند که بیشتر مذهبی باشد و امکان ساخت بیشتری داشته باشد. با وجود ساخت آثار زیاد مذهبی مخاطبان کمتر آثار درجه یک را به یاد دارند و بجز «شاهزاده روم» که اثر خوبی بود، به ندرت می توان اثر انیمیشن خوبی در زمینه مذهبی پیدا کرد.
کارگردان فیلم «تهران 1500» دلیل اصلی ماندگار نشدن آثار انیمیشن را فاصله آنها با عنصر جذابیت دانست و گفت: من به عنوان کارگردان چندان اجازه کار در پرداخت موضوع ندارم و بیشتر فیلمنامه های سفارشی از طرف نهادها به هنرمندان انیمیشن داده می شود اما من به عنوان طراح و کارگردان دوست دارم در آن فیلمنامه دخل و تصرفی صورت بدهم و آن را جذاب تر کنم.
وی افزود: معمولا مدیران خود را مسلمان تر و کارشناس تر از هنرمندان می دانند! برای همین بسیاری از انیمیشن ها به لحاظ انتقال قصه چندان جدید نبوده و همان چیزهایی است که قبلا دیده و شنیده ایم.
بهرام عظیمی تفاوت پرداخت های متفاوت در مدیوم های مختلف رسانه ای را مهم دانست و گفت: امکان دارد مضمونی از طرف مداحی به شکلی بیان شود و همان موضوع توسط فیلمساز با پرداخت دیگری نشان داده شود. البته اگر یک مداح درجه یک بتواند با فضاسازی مناسب آدم های مختلف را در مجالس ذهبی به وجد درآورد، حتما شرایط این را می تواند داشته باشد که مشاور یک اثر مذهبی انیمیشن شود و حضورش به هنرمند می تواند خیلی کمک کند. در فیلمسازی هم فضاسازی وجود دارد و کارگردان براساس داستان های واقعی باید قدرت این را داشته باشند که مردم را به وجد درآورد.
این کارگردان با تاکید بر دشواربودن ساخت آثار انیمیشن، به شرایط ویژه برای ساخت آثار عاشورایی اشاره کرد و گفت: برای شخص من سخت است که به عنوان یک مسلمان تنها در ایامی خاص خود را نشان دهم. نظرم این است که به عنوان یک شیعه باید بتوانم در طول سال خودم را عاشق امام حسین(ع) نشان دهم. نه با مشکی پوشیدن و سینه زدن و گریه کردن بلکه باید بتوانم به عنوان عاشق امام حسین در طول سال در رفتار و اعمالم شکل حسینی را نشان دهم.
بهرام عظیمی با اشاره به دو اثر شناخته شده کمپانی دیزنی درباره «علاء الدین» و «شیرشاه» گفت: وقتی غربی ها می خواستند داستان شرقی «علاء الدین» را بسازند، تمام عوامل و انیماتورهای خود را به کشورهای عربی فرستادند. حتی در کمپانی دیزنی یک شخص ایرانی وجود داشت که روی بناهای ایران و مساجد و معماری شرقی کار کرد و ماه ها در کشورهای عربی تحقیق کردند و با حسی که از فضاهای واقعی گرفتند و نکته هایی که دریافت کردند، انیمیشن موفق «علاء الدین» را ساختند. انیمیشن «شیرشاه» هم به همین شکل ساخته شد. این انیمیشن داستان حیوانات جنگل است؛ اما باز ماه ها در کشورهای آفریقایی تحقیق کردند و در باغ وحش و کنار حیوانات زندگی کردند و آن ها که نتوانستند سفر کنند، حیوانات آفریقایی را برایشان به آمریکا آوردند و همه این ها باعث شناخت بیشتر عوامل کار شد. این خیلی مهم است که من فیلمسازی که می خواهم راجع به هر چیزی فیلم بسازم، حس و حال لازم را پیدا کنم و آدم ها و فضای داستانم را بشناسم.
کارگردان آثار موفق تلویزیون با اشاره به حضور کاروان هنرمندان «چهل چراغ» در مراسم پیاده روی اربعین، گفت: پارسال تیم برگزارکننده جشنواره های «چهل چراغ» و «سما» یکسری از هنرمندان را به مراسم اربعین فرستادند. در آن کاروان هنرمندان مختلفی بودند و افرادی که در ساخت آثار هنری نقش مهمی دارند، به آن فضا رفتند. من در اولین سفرم شناخت چندانی نداشتم و تنها می دانستم می خواهم جایی بروم که میلیون ها آدم رفته اند و مثلا مادرم دو بار رفته است و هر بار از تلویزیون تصاویری از کربلا و نجف را نشان می داد، با اشتیاق همه ما را جمع می کرد و درباره آن جا توضیح می داد. اشتیاقی در مادرم وجود داشت که برای ما تعریف می کرد و درباره مکان های زیارتی حرف می زد. من فکر می کردم چرا مادرم به عنوان یک آدم مذهبی که در جلسات قرآن شرکت می کند و بارها به زیارت رفته است، آنقدر مشتاقانه برای ما بارها درباره سفر کربلایش می‌گوید و حتی زندگی همسفرهایش را برای ما شرح می دهد! وقتی سال گذشته برای اولین بار با کاروان «چهل چراغ» به مراسم رفتم، واقعا وجود این همه آدم شگفت زده ام کرد.
بهرام عظیمی درباره تأثیر راهپیمایی اربعین بر هنرمندان گفت: من سفرهای زیادی به کشورهای خارجی انجام دادم و مثلا به دیدن ونیز و رم که برویم کلی جای دیدنی وجود دارد که پراکنده است. اما در مراسم اربعین آدم ها در یک مسیر به شکل گسترده ای حاضر هستند و همه مدل آدمی در آن جا می توان پیدا کرد. من به عنوان فردی که کار انیمیشن انجام می دهم، دوست داشتم با تک تک افراد آن جا صحبت کنم و برای دیگر هنرمندان هم این حالت وجود داشت. یک عده آدم در اربعین هستند که دوست داری قصه شان را بشنوی و اگر بتوانی قصه هر کدام شان را درست روایت کنی، فیلمِ درست امام حسینی ساخته می شود.
میهمان برنامه «چهل چراغ» با اشاره به تعمیم پذیری داستان عاشورا در روزگار امروز گفت: برخی فکر می کنند اثر عاشورایی تنها این است که با تغییر لباس و فضا به روایت همان دوران بپردازیم. در صورتی که باید من هنرمند به این برسم که اثر واقعه عاشورا در زندگی امروز مردم چیست؟ خانمی که با دو بچه کوچک به پیاده روی اربعین می آید، قصه ای دارد. ما تنها یک تصویر مشخص درباره عزاداری عاشورا به یاد داریم اما در راهپیمایی اربعین آدم های متفاوتی می بینیم و داستان های جالبی دارند و همه یک هدف و یک مسیر مشخص دارند.
بهرام عظیمی با تأکید بر عظمت و گستردگی واقعه عاشورا از لزوم اعتماد به هنرمندان برای به تصویر در آوردن زوایای مختلف مباحث دینی گفت و افزود: همان طور که فیلم «الرساله» و آثار دیگر مانند «روز واقعه» روی ما تاثیر گذاشت، لازم است آثار دینی ساخته شود. ارزش فیلمی مانند «روز واقعه» به دلیل دوری از کلیشه ها بود و پایه داستان واقعی وجود داشت؛ اما از یک زاویه دیگری به ماجرا نگاه کرد.
این کارگردان از علاقه بسیار خود و هنرمندان دیگر برای ساخت آثار دینی گفت و افزود: مشکل اصلی ما عدم اعتماد به بچه ها است وگرنه من و دوستان دیگری هستند که علاقه زیادی برای فعالیت در این زمینه دارند.

آخرین اخبار

پخش زنده مسابقه هوادار - استقلال تهران از شبکه سه سیما پخش زنده مسابقه پرسپولیس - پیکان تهران از شبکه سه سیما تدارک ویژه شبکه سه با برنامه‌های متنوع و جدید در ماه مبارک رمضان و نوروز ۱۴۰۳ پخش زنده شهرآورد پایتخت با دو گزارشگر اختصاصی از شبکه سه ماه من ویژه برنامه سحرهای ماه رمضان شبکه سه محفل ویژه ماه مبارک رمضان از شبکه سه سیما تیمهای خوزستانی در مقابله با پرسپولیس و استقلال تهران در فوتبال برتر جام وهبی امری ترکیه در برنامه دایره طلایی پخش زنده بایرن مونیخ - لاتزیو و رئال مادرید - لایپزیک از شبکه سه پخش زنده دیدار تیم‌های مس رفسنجان- استقلال و پرسپولیس- نفت و گاز گچساران پخش زنده مسابقه ذوب آهن اصفهان- پرسپولیس از شبکه سه سیما آخر هفته فوتبالی با جام حذفی انگلیس و لیگ ایتالیا در شبکه سه پخش زنده مسابقه استقلال- سپاهان از شبکه سه سیما پخش زنده مسابقه الهلال عربستان - سپاهان اصفهان از شبکه سه سیما پخش زنده مسابقه ملوان انزلی - استقلال از شبکه سه سیما پخش زنده مسابقه پرسپولیس - تراکتور سازی تبریز از شبکه سه سیما هفته فوتبالی شبکه سه با پخش مهمترین بازی‌های لیگ‌های اروپایی آخرهفته با پخش قسمت‌های 15 و16 از فصل دوم "سرزمین مادری" استقلال - صنعت نفت آبادان زنده از شبکه سه پرسپولیس-آلومینیوم؛ زنده از شبکه سه پخش زنده دیدار نیمه نهایی ایران - قطر از شبکه سه سیما پخش زنده دیدار اردن -کره جنوبی با فوتبال برتر جشنهای شعبانیه با حسینیه معلی در شبکه سه رویایی ایران با چشم بادامی ها در جام ملت‌های آسیا پخش زنده مسابقه فوتبال ایران- سوریه از شبکه سه سیما پخش زنده مسابقات فوتبال جام ملتهای آسیا با فوتیال برتر پخش زنده مسابقه فوتبال جام ملتهای آسیا با فوتبال برتر هفته داغ فوتبالی با فوتبال برتر ویژه برنامه مخاطب خاص به مناسبت میلاد با سعادت حضرت علی (ع) آخرهفته با "سرزمین مادری" پخش زنده مسابقات جام ملتهای آسیا با فوتبال برتر پخش زنده فوتبال ایران - امارات از شبکه سه سیما پخش زنده فوتبال ایران - هنگ‌کنگ از شبکه سه سیما آخرهفته با پخش قسمت‌های هفتم و هشتم از فصل دوم "سرزمین مادری" پخش زنده فوتبال ایران - فلسطین از شبکه سه سیما سریال «بیست‌کووید» از امشب به روی آنتن شبکه سه مسابقه "پانتولیگ" با اجرای محمدرضا گلزار + تیزر فصل جدید برنامه صبحگاهی «سلام صبح بخیر» + تیزر جمعه، شنبه و یکشنبه ها با مسابقه تلویزیونی "معرکه" «فوتبال برتر » ویژه برنامه جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۳ از جمعه به روی آنتن شبکه سه پخش زنده رقابت های کشتی آزاد و فرنگی زاگرب کرواسی پخش زنده مهمترین مسابقات فوتبال لیگ‌های انگلیس، اسپانیا و ایتالیا از شبکه سه مسابقه "معرکه" با اجرای جواد رضویان بزودی از شبکه سه سیما پخش زنده فوتبال رئال مادرید- مایورکا و تاتنهام- برنلی از شبکه سه آخرهفته با پخش قسمت‌های چهارم و پنجم از فصل دوم "سرزمین مادری" سریال «بیست‌کووید» بر روی آنتن شبکه سه مستند «دلیل» با موضوع اندیشه و زمانه علامه مصباح یزدی به روی آنتن شبکه سه مستند «خاطرات تکه‌تکه» روایت معاون شهید ابومهدی از جزئیات شهادت سرداران مقاومت پخش زنده فوتبال استقلال - پیکان از شبکه سه پخش زنده فوتبال منچسترسیتی- شفیلد یونایتد، یوونتوس- رم و  فولام- آرسنال از شبکه سه

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها