اپلیکیشن شبکه سه
دریافت نسخه اندروید

مشاهده خبر

همه آنچه دبیر جشنواره فیلم فجر در برنامه «هفت» گفت

دبیر سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر بامداد شنبه 18 دی ماه در برنامه سینمایی «هفت» شبکه سوم سیما حضور یافت و درباره روند برگزاری جشنواره و نحوه انتخاب فیلم‌ها توسط هیات انتخاب و برخی اخبار، رویکردها و تصمیمات در جشنواره امسال توضیح داد.



محمد حیدری گفت: امسال جشنواره در سی و پنجمین دوره خود همزمان با تهران در 30 استان نیز برگزار می‌شود که این امر نوید خوبی برای سایر علاقمندان سینما در شهرستان‌ها است، زیرا  آنها هم سهم بزرگی از این رویداد دارند.
وی ادامه داد: امسال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و جشنواره همت کردند و با حمایت سازمان سینمایی و وزیر در 30 استان برگزار خواهد شد که در استان ها 20 فیلم را نمایش خواهیم داشت و پیش فروش بلیط‌ها در استان‌ها با چند روز اختلاف با تهران شروع خواهد شد.
 رأی گیری اینترنتی در آرای مردمی
دبیر جشنواره فیلم فجر درباره پیش فروش بلیط‌ها توضیح داد: برای این امر سایتی طراحی شده که بعد از جشنواره در اختیار تهیه کنندگان قرار خواهد گرفت. بخش آرای مردمی نیز که برای اولین بار توسط همین سایت برای تهران انجام خواهد شد.
 حیدری با بیان اینکه در بین 44 فیلمی که برای مسابقه انتخاب خواهد شد، قطعا سیمرغ مردمی نیز ارزیابی خواهد شد، گفت: امسال سیمرغ مردمی را اهدا خواهیم کرد و  به فیلم دوم و سوم از نگاه مردمی جایزه خواهیم داد.
حضور پررنگ جوانان فیلمساز در سینمای ایران
حیدری درباره حضور فیلم اولی‌ها در جشنواره نیز گفت: اتفاقی که در دوره گذشته رخ داده بود، حضور پررنگ جوان‌ها بود و این نشان از این امر دارد که سینما پوست‌اندازی می‌کند و باید حضور جوان‌ها را جدی بگیریم. از بین 28 فیلمی که برای بخش مسابقه اعلام شد، 9 فیلم اولی بودند و تعدادی هم د ر بخش چشم انداز (روز یکشنبه) اعلام خواهد شد که کیفیت بالایی دارد و 4 فیلم دومی هم داریم که 13 فیلم در مجموع خواهیم داشت.
 وی ادامه داد: در 16 اثر دیگری که قرار است معرفی کنیم، باز هم فیلم اولی ها حضور دارند. در سال گذشته فیلم‌هایی که راه پیدا کردند به بخش‌های مختلف فجر، پروانه نمایش گرفتند و اکران شدند و مخاطب خوبی داشتند و امسال هم فیلم‌ها نوید بخش خوبی برای سال 96 خواهد بود.
  بهترین قاضی خود مردم هستند
 حیدری درباره گفته حسین فرحبخش مبنی بر اینکه امسال یک جشنواره خنثی خواهیم داشت، گفت: با توجه به احترامی که برای وی قائلم اما پیش بینی‌اش اشتباه است؛ فیلم ها را در بهمن ماه رونمایی خواهیم کرد و بهترین قاضی خود مردم هستند.
وی با بیان اینکه جشنوار ه فجر جزیره جدایی نیست، افزود: باید از سینما مراقبت کنیم و در سبد سینمای سال باید همه نوع موضوعی داشته باشیم. بسیاری از فیلم های پرفروش سال گذشته در جشنواره نبودند و برخی‌ها هم بودند اما مردم در مورد آثار قضاوت خوبی کردند.
سخت‌گیری برای حضور در برج میلاد
 وی درباره اینکه امسال 1700 منتقد برای حضور در برج میلاد ثبت نام کردند، گفت: با توجه به سخت‌گیری‌هایی که در ارتباط با تقاضاها برای حضور در برج میلاد بوده، مجبور شدیم معیارهایی قائل شویم. با انجمن منتقدان جلسه داشتیم و به آنها گفتیم همه تقاضاها را نمی‌توانیم در برج میلاد داشته باشیم و با اسامی که پذیرش شدند تماس گرفته خواهد شد اما برخی از این دوستان منتقد رزومه هایشان اشتباه بود؛ یعنی برخی لینک‌ها به نام شخص دیگری در سایت ثبت نام بارگذاری شده بود و ما نمی‌توانیم پذیرای آنها باشیم.
 حیدری ادامه داد: امسال قول می‌دهم در برج میلاد (کاخ رسانه) فضای حرفه ای برای دیدن فیلم ها ایجاد کنیم و برای صاحبان آثار در برج میلاد ظرفیت محدودی داریم. برج میلاد امسال میزبان اهالی رسانه، منتقدان و تعدادی از صاحبان آثار خواهد بود.
 حیدری درباره پردیس ملت نیز توضیح داد: در پردیس سینمایی ملت (کاح مردمی) نیزمدیران، چهره های فرهنگی و مردم که ظرفیت 70 درصد آن را تشکیل می‌دهند، حضور خواهند داشت و فضای فرش قرمز از برج میلاد جمع شده است و در پردیس ملت اجرا خواهد شد.
 پیش فروش بلیت‌ها
 دبیر سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر درباره پیش فروش بلیط ها نیز توضیح داد: پیش فروش بلیط‌ها با قیمت آنها اعلام خواهد شد و تصمیم‌گیری قیمت بلیط‌ها برعهده یک شوراست که آنها نظر می دهند و قطعا ملاحظه مردم در این زمینه خواهد شد؛ زیرا این جشنواره متعلق به مردم است و سرمایه اصلی مردم هستند.

زمان برگزاری جشنواره
 حیدری درباره زمان برگزاری جشنواره گفت: امسال افتتاحیه جشنواره 9 بهمن ماه در برج میلاد و اختتامیه 21 بهمن ماه است. با این تفاوت که در برج میلاد یک روز زودتر برای منتقدان و اصحاب رسانه نمایش فیلم ها آغاز خواهد شد.
وی با بیان اینکه جشنواره در برج میلاد 13 روز است، گفت: از 10 بهمن ماه فیلم‌ها برای اصحاب رسانه و از 11 بهمن برای مردم در سینماها آغاز خواهد شد و زمان نمایش فیلم ها در برج میلاد از ساعت 13.30 شروع خواهد شد و نشست‌ها بلافاصله بعد از نمایش فیلم‌ها برگزار خواهد شد.

جایزه فیلم کوتاه با اختیار رئیس سازمان سینمایی
 حیدری درباره اضافه شدن سیمرغ فیلم کوتاه نیز توضیح داد: برای این بخش که هنرمندان زیادی از ابتدای سال پیگیری کردند، به نتیجه کافی نرسیدیم و به همین دلیل هم در فراخوان نیامد اما رئیس سازمان سینمایی با تعامل با بخش کوتاه قرار است، امسال از طرف خود جایزه‌ای را به فیلمی که از طرف صنف فیلم کوتاه انتخاب می‌شود، بدهد.
وی ادامه داد: به دلیل اینکه ایشان نقش حمایتی دارند و همه سینما را می‌بینند از اختیارات خود استفاده کردند و یک جایزه را برای این بخش در نظر گرفتند. به‌ هر حال جشنواره فیلم فجر بضاعتی برای نمایش و مخاطبین دارد و شرایط برای نمایش همه فیلم‌ها فراهم نیست و برای نمایش فیلم‌های کوتاه برنامه‌ریزی خاص دیگری می‌خواهد تا این فیلم‌ها دیده شود.
 درباره فیلم‌های راه نیافته به جشنواره/ همه فیلم‌هایی که در جشنواره مورد ارزیابی قرار گرفته‌اند، پروانه ساخت داشته‌اند
 محمد حیدری در بخشی دیگر از «هفت» درباره فیلم‌های کاناپه (کیانوش عیاری) و هجوم (شهرام مکری) که برای حضور در بخش مسابقه انتخاب نشدند، گفت: با توجه به احترامی که برای همه هنرمندان سینمای ایران قائلیم و احترام به آقای عیاری که از پیشکسوت‌هاست، باید بگویم هیأت انتخاب جشنواره، فیلم‌ها را کاملا مستقل انتخاب کرده و موضوع، محتوا و کیفیت را مدنظر قرار داده است. این هیأت سعی کرده فیلم‌هایی که بتواند در چارچوبی که در اجتماع داریم قرار بگیرد و ممیزی کمتری داشته باشد، را انتخاب کند. در مورد فیلم آقای عیاری، درباره محتوا و موضوع بسیار صحبت شد و فیلم انتخاب نشد. فیلم «هجوم» را ندیدم اما درباره فیلم «کاناپه»، باید بگویم که شرایطی داشت که برای انتخاب آن به نتیجه ای نرسیدیم، زیرا فیلم شرایط خاصی دارد و مراجع بالاتری باید درباره آن تصمیم‌گیری کنند.
وی در پاسخ به پرسش‌های «بهروز افخمی» درباره برخی فیلم‌ها، ادامه داد: فیلم «یواشکی» رضا درمیشیان به جشنواره نرسید. فیلم «آباجان» جزو فیلم‌های رزرو است که اگر موانع  آن برطرف شود، درمورد آن تصمیم گرفته می‌شود. در مورد سایر فیلم‌ها باید بگویم یکسری فیلم‌ها را هیأت انتخاب پذیرفته و در بخش چشم‌انداز به نمایش درخواهد آمد. همچنین چند فیلم رزرو هستند و اگر فیلم‌هایی نرسند، جایگزین آن فیلم‌ها می‌شوند.
 حیدری تأکید کرد: همه فیلم‌هایی که در جشنواره مورد ارزیابی قرار گرفته‌اند، پروانه ساخت داشته‌اند.
 هیات انتخاب مسئولیت همه فیلم‌هایی را که انتخاب نشدند، قبول دارد

دبیر سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر در ادامه اظهار داشت: مسئولیت همه فیلم‌هایی که انتخاب نشدند را کمیته انتخاب قبول دارد. امسال همه فیلم‌هایی که فرم پر کرده بودند، مورد ارزیابی قرار گرفتند و تنها فیلمی که از نظر موضوعی و محتوایی و ممیزی موردبحث بود، فیلم آقای عیاری بود و بقیه فیلم‌ها مشکل ممیزی نداشتند. وی در مورد داوری 33 فیلم در این دوره جشنواره و دشواری قضاوت روی این تعداد فیلم نیز گفت:  اصول حرفه‌ای این است که 22 فیلم دیده شود، اما به هر حال فیلمسازان خوبی داریم که تقاضاهای زیادی دارند و نمی‌شود آنها را نادیده گرفت.
 برپایی مراسم اهدای جوایز آثار هنر و تجربه در رشت
 حیدری در پاسخ به این سوال که چرا برای فیلم‌های اول و دوم، جایزه جداگانه در رشته‌های مختلف در نظر گرفته نشده، پاسخ داد: به همین جا رسیده‌ایم. مثلا هنر و تجربه که به بدنه جشنواره رسید و قرار است، مراسم اهدای جوایز آن امسال در شهر رشت برگزار شود.
 او ادامه داد: می‌خواستیم برای فیلم اولی‌ها هم به صورت جدا در یک استان، چنین مراسمی داشته باشیم و حتی برای مستندها هم باید این اتفاق بیفتد، زیرا اصولا بستر اجرایی برای این همه فیلم در تهران فراهم نیست. این تعداد فیلم‌ها هر سال بیشتر می‌شود و باید شکل جشنواره از این حالت خارج شود و آثار پس از تولید، وارد جشنواره نشوند.
 مدیریت بهتر جشنواره با برپایی در یک ماه
 حیدری در پاسخ به پیشنهادی از سوی بهروز افخمی، با بیان این که اگر زمان برگزاری جشنواره یک‌ماه شود، مدیریت آن بهتر است، گفت: در این صورت فضای بهتر و حرفه‌ای‌تری برای نمایش فیلم‌ها وجود خواهد داشت و این به کیفیت آثار کمک خواهد کرد.
 تنها، موضوع مد نظر هیأت انتخاب قرار نگرفته است
وی در پاسخ به بهروز افخمی درباره گلایه‌های «محسن علی‌اکبری» و این که چرا فیلم «سرگشته» که درباره جنایات داعش است انتخاب نشد و این که سال گذشته هم در مورد فیلم «هیهات» چنین اتفاقی افتاد و آیا این تصمیم با فشار یک وزارتخانه صورت گرفته، پاسخ داد: خیر اینگونه نیست. ضمن آن که فیلم «هیهات» در سال گذشته، ابتدا با 2 اپیزود دیده شد و کامل نبود و وقتی کامل شد، دیگر قرار نبود فیلمی به جشنواره اضافه شود  که ما بتوانیم آن را وارد بخش مسابقه کنیم، اما امسال فیلم‌ها دیده شدند و باید بگویم سلایق مختلف است و تنها، موضوع مد نظر هیأت انتخاب قرار نگرفته است.
   توصیه‌ای در مورد هیچ فیلمی به ما نشد
 حیدری یادآور شد: داوری برای انتخاب یک فیلم از بین 33 فیلم کار سختی است و باید یادآور شوم که هیچ فردی به ما هیچ سفارشی نکرده است. خوب است که سینما برای دولت مهم باشد و موضوعات سینما را پیگیری کند اما سال گذشته هیچ جایی به ما زنگ نزد و توصیه ای در مورد هیچ فیلمی نشد، امسال هم خوشبختانه چنین چیزی وجود ندارد. هیات انتخاب شاید اگر هیات انتخاب دیگری باشد، فیلم‌های دیگری به جشنواره راه پیدا کنند.
 آرایش داوران مهم است
 وی درباره هیات داوران جشنواره نیز گفت: هنوز تصمیمی درباره داوران این دوره از جشنواره گرفته نشده است، زیرا باید دید کدام فیلم‌ها در نهایت به جشنواره راه پیدا می‌کنند. باید بگویم سطح کیفی آثار نسبت به سال گذشته بهتر است و کار داوری در جشنواره فیلم فجر سخت است. ما گاه قاعده ورود را می‌پذیریم اما نتیجه را نمی‌پذیریم! در جشنواره فجر نگاه انسانی آدم‌ها فیلم را انتخاب می‌کنند، به همین دلیل هم آرایش و انتخاب داورها بسیار مهم است.
 همه تلاش‌ ما این است که عدالت را برقرار کنیم
 حیدری در پایان گفت: در این جشنواره  زمانی اتفاق خوبی می‌افتد که همه اهالی سینما دست به دست هم بدهند. متاسفانه گاهی شاهدیم که برخی سایت‌ها و رسانه‌ها شرایط حساسی را برای سینما به‌ وجود می‌آورند و به سینما ضربه می‌زنند، در حالی که همه تلاش‌ ما این است که عدالت را برقرار کنیم.
    

آخرین اخبار

پخش زنده مسابقه هوادار - استقلال تهران از شبکه سه سیما پخش زنده مسابقه پرسپولیس - پیکان تهران از شبکه سه سیما تدارک ویژه شبکه سه با برنامه‌های متنوع و جدید در ماه مبارک رمضان و نوروز ۱۴۰۳ پخش زنده شهرآورد پایتخت با دو گزارشگر اختصاصی از شبکه سه ماه من ویژه برنامه سحرهای ماه رمضان شبکه سه محفل ویژه ماه مبارک رمضان از شبکه سه سیما تیمهای خوزستانی در مقابله با پرسپولیس و استقلال تهران در فوتبال برتر جام وهبی امری ترکیه در برنامه دایره طلایی پخش زنده بایرن مونیخ - لاتزیو و رئال مادرید - لایپزیک از شبکه سه پخش زنده دیدار تیم‌های مس رفسنجان- استقلال و پرسپولیس- نفت و گاز گچساران پخش زنده مسابقه ذوب آهن اصفهان- پرسپولیس از شبکه سه سیما آخر هفته فوتبالی با جام حذفی انگلیس و لیگ ایتالیا در شبکه سه پخش زنده مسابقه استقلال- سپاهان از شبکه سه سیما پخش زنده مسابقه الهلال عربستان - سپاهان اصفهان از شبکه سه سیما پخش زنده مسابقه ملوان انزلی - استقلال از شبکه سه سیما پخش زنده مسابقه پرسپولیس - تراکتور سازی تبریز از شبکه سه سیما هفته فوتبالی شبکه سه با پخش مهمترین بازی‌های لیگ‌های اروپایی آخرهفته با پخش قسمت‌های 15 و16 از فصل دوم "سرزمین مادری" استقلال - صنعت نفت آبادان زنده از شبکه سه پرسپولیس-آلومینیوم؛ زنده از شبکه سه پخش زنده دیدار نیمه نهایی ایران - قطر از شبکه سه سیما پخش زنده دیدار اردن -کره جنوبی با فوتبال برتر جشنهای شعبانیه با حسینیه معلی در شبکه سه رویایی ایران با چشم بادامی ها در جام ملت‌های آسیا پخش زنده مسابقه فوتبال ایران- سوریه از شبکه سه سیما پخش زنده مسابقات فوتبال جام ملتهای آسیا با فوتیال برتر پخش زنده مسابقه فوتبال جام ملتهای آسیا با فوتبال برتر هفته داغ فوتبالی با فوتبال برتر ویژه برنامه مخاطب خاص به مناسبت میلاد با سعادت حضرت علی (ع) آخرهفته با "سرزمین مادری" پخش زنده مسابقات جام ملتهای آسیا با فوتبال برتر پخش زنده فوتبال ایران - امارات از شبکه سه سیما پخش زنده فوتبال ایران - هنگ‌کنگ از شبکه سه سیما آخرهفته با پخش قسمت‌های هفتم و هشتم از فصل دوم "سرزمین مادری" پخش زنده فوتبال ایران - فلسطین از شبکه سه سیما سریال «بیست‌کووید» از امشب به روی آنتن شبکه سه مسابقه "پانتولیگ" با اجرای محمدرضا گلزار + تیزر فصل جدید برنامه صبحگاهی «سلام صبح بخیر» + تیزر جمعه، شنبه و یکشنبه ها با مسابقه تلویزیونی "معرکه" «فوتبال برتر » ویژه برنامه جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۳ از جمعه به روی آنتن شبکه سه پخش زنده رقابت های کشتی آزاد و فرنگی زاگرب کرواسی پخش زنده مهمترین مسابقات فوتبال لیگ‌های انگلیس، اسپانیا و ایتالیا از شبکه سه مسابقه "معرکه" با اجرای جواد رضویان بزودی از شبکه سه سیما پخش زنده فوتبال رئال مادرید- مایورکا و تاتنهام- برنلی از شبکه سه آخرهفته با پخش قسمت‌های چهارم و پنجم از فصل دوم "سرزمین مادری" سریال «بیست‌کووید» بر روی آنتن شبکه سه مستند «دلیل» با موضوع اندیشه و زمانه علامه مصباح یزدی به روی آنتن شبکه سه مستند «خاطرات تکه‌تکه» روایت معاون شهید ابومهدی از جزئیات شهادت سرداران مقاومت پخش زنده فوتبال استقلال - پیکان از شبکه سه پخش زنده فوتبال منچسترسیتی- شفیلد یونایتد، یوونتوس- رم و  فولام- آرسنال از شبکه سه

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها