مسعود آب پرور کارگردان مجموعه تلویزیونی "زخم" درباره فضای آثار اکشن و پلیسی بیان داشت: مهارت در ژانر اکشن صرفا به گرفتن پلان های خرد و ریز وابسته نیست و صرف داشتن چنین تصاویری سریال یا فیلم اکشن را نتیجه نمی دهد.
به گزارش روابط عمومی شبکه سه سیما، مسعود آب پرور کارگردان سریال "زخم" با اشاره به این که انتخاب بازیگران این مجموعه متاثر از ویژگی های داستان و فضای ملودرام آن بوده است، گفت: من در این پروژه کاملا در یک چارچوب حرکت کردم.
اگر امیر نوری در گروه بازیگران این سریال قرار دارد به قالب طنز و معمول خود گرایش پیدا نکرده است. چراکه طنازی گاهی آنقدر نقش را تحت تاثیر قرار می دهد که لحن آن از مسیر خود خارج می شود و کاراکتر به سمتی میرود که نباید. در این کار به نوعی از یک شابلون استفاده کردم و معتقدم که باید برای چشم تماشاگر و فرصتی که به تماشای سریال اختصاص می دهد و هم برای سلیقه او احترام قائل بود.
وی افزود: این حالت درست مانند زمانی است که شما سلامت خود را به یک جراح می سپارید و زیر تیغ او قرار می گیرید. در این حوزه ما با با روح و فکر انسان ها سر و کار داریم. بنابراین چرا نباید قائل به این باشیم که نگاه، تفکر و اندیشه و روح مخاطب به ما سپرده شده است و حالا باید یا به ترمیم آن بپردازیم یا دست کم حواسمان باشد به آن صدمه نزنیم. متاسفانه گاهی این اتفاق نمی افتد و تصاویر می توانند کابوس وارانه به تماشاگر آسیب بزنند اما من به شخصه همیشه تلاش می کنم تا همه این جوانب را در نظر بگیرم و برای کارم چارچوبی تعریف کنم.
کارگردان "هوش سیاه" درباره مفاهیم محوری مجموعه "زخم" بیان داشت: "زخم" با دیدی به اصطلاح نرم به سراغ نیروی انتظامی رفته است. محور این سریال بر گفت و گو، مصالحه، مددکاری، همکاری، همیاری، محبت و عشق استوار است. این رویکرد را می توانیم در بخش های مختلف اثر هم مشاهده کنیم. برای مثال اگر به لحاظ فیزیکی پلیس زن در "هوش سیاه" قوی تر است، اگر استخوانبندی چهره او اقتدار بیشتری را نشان می دهد، اگر خطوط صورتش بیشتر بر وجهه قضایی تاکید می کند، به دلیل فضای قصه و ماهیت کار است. اما مشاور زن سریال "زخم" باید عطوفت داشته باشد و ویژگی های ظاهری اش نیز این موضوع را تایید کند.
درباره دلایل علاقه اش به سریال سازی در ژانر اکشن و پلیسی گفت: بخشی از این علاقه به شناخت نسبی و دانش من در ژانر اکشن برمیگردد. این جنس از سریالسازی و فیلمسازی با روحیه من سازگارتر است. چراکه فکر میکنم این نوع کارها با سازوکارهای رسانهای امروز همخوانی بیشتری دارد. تنوع بحران های اجتماعی و سر باز کردن دم به دم مشکلات و دغدغههای جدید زندگی امروز را به ذات بازی و گیم نزدیک تر کرده است.
وی افزود: بنابراین کارگردان باید مهارت لازم را برای ساخت اثر در این ژانر داشته باشد تا ضمن رعایت قواعد ژانر پکیج سرگرم کننده ای را به بیننده ارائه دهد. این قالب همچنین امکان تولید سریال هایی با ریتم تندتر را فراهم می کند. حتی در ملودرامی اجتماعی مانند "زخم" که کمتر دارای زدوخوردهای فیزیکی و تعقیب و گریز است، این موضوع اهمیت دارد. مهارت در ژانر اکشن صرفا به گرفتن پلان های خرد و ریز وابسته نیست و صرف داشتن چنین تصاویری سریال یا فیلم اکشن را نتیجه نمی دهد. در این قالب باید به گونه متفاوتی عمل کرد. اگر قرار است کاری پرافت و خیز با زد و خوردهای بسیار ساخته شود، باید دانست که روایت چطور باشد، از کدام نقطه شروع و به کدام نقطه ختم شود.
کارگردان دوگانه "هوش سیاه" با ارائه مصداقی در این رابطه ادامه داد: برای مثال در قسمت دهم یعنی اپیزود هنگامه از میانه ماجرا وارد داستان می شویم. در واقع من تاکید داشتم که روایت داستان بعد از وقوع تصادف باشد. درحالیکه می شد خود تصادف را هم با جزئیات و اتفاقاتی که منجر به تصادف شده است، نشان داد. اما در اینجا احساس کردم که این نوع از روایت بیشتر به کار نزدیک است.
مجموعه تلویزیونی "زخم" همزمان با شروع هفته نیروی انتظامی روی آنتن شبکه سه سیما قرار گرفته است و هر شب ساعت 20 و 45 دقیقه پخش می شود. این سریال به تهیه کنندگی محسن علی اکبری و نویسندگی سعید رحمانی دارای 13 قسمت 40 دقیقه ای و درباره نقش و جایگاه مشاوران زن در کلانتری هاست. همایون ارشادی، محمد صادقی، برزو ارجمند، لیلا اوتادی و امیر نوری بازیگران اصلی این سریال هستند و گروهی از بازیگران نیز در هر اپیزودیک به عنوان بازیگر مهمان نقش آفرینی می کنند.آخرین قسمت این مجموعه دوشنبه 28 مهر ساعت 20:45 پخش خواهد شد .