سعید جلالی نویسنده سریال "دردسرهای عظیم" که از شنبه 25 مرداد پخش آن از شبکه سه سیما آغاز می شود، همزمان نویسی فیلمنامه سریال ها را را مرحله تصویربرداری آن ها را در ارتباط بهتر مخاطب با مجموعه موثر ارزیابی کرد و گفت: همزمان نویسی همچنین برای نویسنده انگیزه هم ایجاد می کند. زیرا او همزمان با پخش یک مجموعه بازخوردهای کار را هم میان مخاطبان میبیند.
به گزارش روابط عمومی شبکه سه سیما، سعید جلالی نویسنده مجموعه تلویزیونی "دردسرهای عظیم" درباره همکاری و تعامل خود با برزو نیک نژاد کارگردان این پروژه گفت: پیش از شروع این سریال با برزو نیک نژاد جلساتی برگزار و درباره کار صحبت کردیم. ایشان خود نویسنده هستند و به هر حال در کارشان به اصولی پایبندند اما در این پروژه به عنوان کارگردان هیچ دخالتی در متن نداشتند. خوشبختانه هیچ اختلاف نظری هم در طول کار نداشتیم.
وی افزود: البته همه ما در روند کار پیشنهادهایی برای بهبود کیفیت سریال ارائه کردیم و سعی کردیم به تفاهم برسیم.
نویسنده سریال "آوای باران" درباره میزان پایبندی متن به طرح اولیه با توجه به نگارش به روز آن ادامه داد: 90 درصد متن بر اساس طرح و سیناپس اولیه کار پیش رفت. البته برخی چیزها در روند کار ایجاد می شود. برای مثال توجه به قابلیت کاراکترها برای کم رنگ و پررنگ تر شدن با توجه به شرایط ممکن است در متن هم اعمال شود. همچنین لوکیشن ها ممکن است تغییر کند و مخصوصا در شیوه همزمان نویسی فیلمنامه با تصویربرداری نحوه پایان بندی نیز با تغییراتی مواجه می شود.
جلالی بیان داشت: در مجموع ترکیبی از عوامل مختلف همچون شرایط صحنه، لوکیشن ها، جنس بازی بازیگری که ایفای یک نقش را برعهده دارد و گاهی دریافت بازخوردهای مخاطب باعث میشود در جزئیات متن تغییراتی ایجاد شود.
وی در پاسخ به این که در عرصه سریال سازی کدامیک از دو شیوه نگارش همزمان با تولید و پیش رفتن کار با فیلمنامه ای از قبل آماده بهتر است، توضیح داد: همزمان نویسی فیلمنامه شیوه ای است که در بسیاری از کشورها هم دنبال می شود و روشی خوب است. زیرا ممکن است همزمان با ساخت یک سریال که ممکن است مدتی طولانی زمان ببرد، اتفاقات و مسائل فرهنگی، سیاسی و اقتصادی زیادی رخ دهد. بنابراین نوشتن یک متن یک سال قبل و پخش آن بعد از تولید و تقریبا یک سال بعد شاید دیگر با شرایط جامعه فعلی همخوانی نداشته باشد.
این نویسنده اضافه کرد: اگرچه همزمان نویسی سختی های خاص خود را دارد، اما عموما سریال هایی که اینچنین و با توجه به شرایط روز نوشته می شوند، ماندگارتر و مخاطب پسندتر هستند و گاهی آنقدر به روز نوشته می شوند که مخاطب حس می کند دیروز خود را می بیند. بنابراین ارتباط بهتری با مجموعه برقرار می کند. همزمان نویسی همچنین برای نویسنده انگیزه هم ایجاد می کند. زیرا او همزمان با پخش یک مجموعه بازخوردهای کار را هم میان مخاطبان می بیند. این که مردم درباره یک شخصیت چطور فکر می کنند و می تواند آن را متناسب با خواسته هایشان در مسیر قصه هدایت کند.
وی در پایان با اشاره به برخی ضرورت ها در حوزه سریال سازی ادامه داد: اگرچه همزمان نویسی فیلمنامه شیوه مناسبی است اما در رابطه با سریال های مناسبتی که ساخت شان از قبل مشخص می شود، بهتر است کار زودتر کلید زده تا به شتابزدگی دچار نشود.
سریال "دردسرهای عظیم" به سفارش گروه فیلم و سریال شبکه سه سیما در 26 قسمت 40 دقیقه ای به کارگردانی برزو نیک نژاد و تهیه کنندگی ایرج محمدی و مهران مهام روزهای پایانی تولید خود را سپری می کند و از شنبه 25 مرداد ساعت 21:00 روی انتن شبکه سه قرار می گیرد.