اپلیکیشن شبکه سه
دریافت نسخه اندروید

مشاهده خبر

«پریا» و روایت منطقی ایدز در قاب جادو (فارس)

این روزها سهیلی زاده با داستانی که اشاره‌ای به بیماری ایدز داشته و بخشی از خط قرمزهای جامعه در سریال‌سازی را پشت سر گذاشته، پا به قاب جادویی تلویزیون گذاشته است و این شب‌ها ساعت 21 میزبان مخاطبین شبکه سه است.

برخی از کارگردان های تلویزیونی هستند که طی سالهای فعالیتشان اغلب در سریال‌سازی موفق عمل کرده‌اند و مخاطبان خود را داشته‌اند. حسین سهیلی زاده هم یکی از سریال‌سازان پر کار تلویزیون است که در دهه 80 به نسبت این روزها پرکارتر بود و نبض سریال‌سازی تلویزیون را در دست داشت.
اغلب سریال‌های سهیلی‌زاده جریانی را به راه انداخته‌اند، برای مثال می‌توان به آثاری نظیر دلنوازان، فاصله‌ها، ترانه مادری، آوای باران و ... اشاره کرد. اما اینروزها سهیلی زاده با داستانی که اشاره‌ای به بیماری ایدز داشته و بخشی از خط قرمزهای جامعه در سریال‌سازی را پشت سر گذاشته، پا به قاب جادویی تلویزیون گذاشته است و این شب‌ها ساعت 21 میزبان مخاطبین شبکه سه است.
در این سالها سهیلی زاده نشان داده که در روایت داستان‌های اجتماعی و خانوادگی تبحر خاص خود را دارد و جریان سازی سریال‌هایش این موضوع را به اثبات رسانده است. جریان‌هایی که نشان از درگیری مردم و مخاطبین با سریال‌هایش داشت. بر همین اساس تصمیم گرفتیم تا در روزهای پایانی ضبط «پریا» پا به یکی از لوکیشن‌های اصلی آن گذاشته و از نزدیک گزارشی را از روند تولید سریالی که این شب‌های شبکه سه را به خود اختصاص داده است، تهیه کنیم.
محدوده غرب تهران، منطقه‌ای به نام شهرک گلستان خانه حسین‌ آقا سریال «پریا» است که محمود پاک نیت نقش او را بازی می‌کند. دختر او گلی (کمند امیر سلیمانی) و پسرش کیوان (امیرحسین آرمان) است. بعد از عبور از چند کوچه و خیابان به خانه یکی از شخصیت‌های اصلی قصه «پریا» نزدیک می‌شویم. خانه‌ای که دو در دارد و اغلب عوامل از در پارکینگ وارد آن می‌شوند. داخل پارکینگ میز و صندلی برای سرو غذا و پذیرایی از مهمان‌ها چیده شده است.
انتهای پارکینگ توسط دری ما را به سمت حیاطی بزرگ و سر سبز هدایت می‌کند که داخل آن آلاچیق قرار دارد و از فضای سبز به خوبی استفاده شده است. هیچ یک از عوامل گروه در حیاط حضور ندارند.
مدیر تدارکات ما را به سمت طبقه اول و فضایی که گروه کارگردانی در آن مستقر هستند، هدایت می‌کند. قبل از اینکه به طبقه اول برویم، سری به زیر زمین می‌زنیم که گویا نهارخوری گروه در این فضا تعبیه شده است و هر روز تمامی عوامل و بازیگران تا زیر زمین برای سرو غذا می‌آیند.
قبل از ورود به واحد طبقه اول، از تعداد کفش‌هایی که جلوی در چیده شده معلوم است که کل گروه داخل واحد هستند. سیم‌های دوربین تصویربرداری آنقدر طویل است که به سختی می‌شود وارد خانه شد. سمت راست در ورودی ما را به سمت سالن پذیرایی هدایت می‌کند که در آنجا مبلمان چیده شده و محمود پاک نیت، کمند امیر سلیمانی و امیررضا دلاوری مشغول تمرین مقابل دوربین هستند. کمی آنطرف‌تر سهیلی زاده به همراه دستیارش نشسته و منتظر است تا بعد از تمرین‌های ابتدایی بازیگران ضبط را شروع کنند.
تابلویی بزرگ روی دیوار کنار این سالن قرار دارد، یک دست مبلمان در بخشی از سالن و چند عدد صندلی در بخش دیگری از این فضا چیده شده است. سمت چپ در کنار سالن پذیرایی، آشپزخانه دیده می‌شود که محل عبور عوامل و دسترسی آنها از سمتی از خانه به سمتی دیگر است، به گونه‌ای که توسط این آشپزخانه می‌توان از سالن پذیرایی به اتاق‌های خانه که در سمتی دیگر قرار دارد، رسید.
کنار بازیگران قرار گرفته و بخشی از دیالوگ‌های آنها که برایم جای سوال ایجاد می‌کند را یادداشت می‌کنم.
-گلی: کیوان الان کجاس؟
-حسین آقا: نمی‌دونم. نیره گفت اونجا نیست.
-گلی: دیدی حبیب آخر کار خودشو کرد؟
-حسین آقا: چطور؟
-گلی: آخه به علیرضا گفته بود نمی‌ذارم کیوان قصر در بره و با پریا ازدواج کنه.
-علیرضا: نه گلی جان اینطوری نیست.
بعد از چندین برداشت توسط کارگردان، بالاخره این سکانس به ضبط نهایی خود می‌رسد. کارگردان به بازیگران و عوامل چند دقیقه‌ای استراحت می‌دهد و در این زمان هر فردی به کارهای شخصی خود می‌پردازد. برخی‌ها دست به موبایل می‌شوند و برخی‌ها هم از سکانس‌های بعدی اطلاعات جمع می‌کنند و بازیگران کماکان متن به دست دیده می‌شوند تا دیالوگ‌های سکانس‌های بعدی را با تمرین کنند.
پاک نیت: سریال «پریا» به معضل‌های اجتماعی می‌پردازد
در همین فاصله محمود پاک نیت را می‌بینم که در فواصل بین سکانس‌ها مشغول استراحت است، پاک نیت درباره نقش خود در این سریال می‌گوید: همانطور که دیدید در این سریال پدری هستم که تمام دغدغه فکری‌اش فرزندانش و بالاخص پسرش است و بعد از فوت همسرش، خود را هم پدر می‌داند و هم مادر.
بازیگر سریال «شهرزاد» ادامه می‌دهد: در «پریا» مانند اغلب آثار حسین سهیلی زاده معضلی اجتماعی که گریبان گیر همه مردم جامعه است، گریبان چند خانواده را  گرفته است. معضل‌های اجتماعی که هر جوانی ممکن است با آنها دست و پنجه نرم کند. حسین آقا پدری است که مدام تلاش می‌کند تا مشکلات فرزندانش را مرتفع کند و همیشه فرزندانش برایش در اولویت قرار دارند.
وی درباره زمان پخش «پریا» می‌گوید: از ابتد قرار بر این بود تا «پریا» قبل از ماه رمضان پخش شود و تعداد زیادی از قسمت‌ها برای پخش آماده شده بود، اما سازمان صدا و سیما تصمیم گرفت که در زمان دیگری این سریال را بروی آنتن ببرد، چراکه موضوع این سریال به گونه‌ای است که در هر زمانی می‌تواند پخش شود و برای مناسبت خاصی ساخته نشده است.
پاک نیت می‌گوید: معمولا برای بازیگران، زمان پخش مهم نیست بلکه میزان رضایت مخاطب و دیده شدن سریال از درجه اهمیت بالایی برخوردار است. ضمن اینکه اگر این سریال در ماه رمضان پخش می‌شد به دلیل تقارن با مسابقات جام اروپا تعداد کمتری از مخاطبین این سریال را می‌دیدند.
بعد از عبور از آشپزخانه، و عبور از در انتهایی آن به راهرویی می‌رسیم که سه اتاق در آن قرار دارد. اتاق اول اتاق گریم و بعدی لباس است و اتاق آخر فضایی است برای استراحت بازیگران. امروز گروه در این اتاق ضبط ندارند و به همین دلیل عکس‌های شخصی صاحب خانه روی دیوار این اتاق و همچنین میزها دیده می‌شود. یک تخت و دو صندلی و میز تنها آکسسواری است که در این اتاق قرار دارد.
سکانس بعدی را قرار است در سالن کوچکی که دقیقا روبروی در ورودی است ضبط کنند. در این سکانس دلاوری و پاک نیت مقابل دوربین رفته‌اند تا آخرین بخش‌های سریال «پریا» با حضورشان ضبط شود. سهیلی زاده با همان مهربانی همیشگی‌اش پشت مونیتور نشسته و آماده ضبط سکانس بعدی است. با او چند کلامی صحبت می‌کنم که می‌گوید همیشه و در این سالها بعد از اتمام پخش سریال‌هایم با رسانه‌ها صحبت کرده‌ام و اینبار هم همینطور عمل می‌کنم.
عوامل صحنه هر کدام در قسمتی از این خانه دویست متری مشغول به کاری هستند. یکی استراحت می‌کند و دیگری درباره میزانسن صحنه با کارگردان صحبت می‌کند. سعید فرهادی نویسنده سریال «پریا» در ساعات پایانی به جمع ملحق می‌شود و از نزدیک نظاره گر تصویربرداری بخش‌های پایانی سریال است.
راه رفتن روی فرش‌های این خانه ساده به نظر می‌رسد اما زمانیکه گروه تصویربرداری در آنجا مستقر باشند دیگر این راحتی به دشواری بدل خواهد شد چراکه سیم‌های زیادی را زیر پایت حس می‌کنی و قطعا باید متمرکز و با دقت فراوان راه بروی تا مبادا زمین نخوری.
 به گزارش فارس، لادن مستوفی در این سریال نقش زنی جوان را ایفا می‌کند که با وجود داشتن دو فرزند از همسرش جدا شده و برای ادامه تحصیل عازم خارج از کشور می‌شود. او پس از گذشت پنج سال دوباره به ایران بازمی گردد و در شرایطی که علاقمند به دیدار مجدد فرزندانش است با ماجرایی عاطفی درگیر می‌شود.
امیرحسین آرمان، افسانه بایگان، محمود پاک‌نیت، امیررضا دلاوری، عمارتفتی، کمند امیرسلیمانی، رامتین خداپناهی، هادی قمیشی، سودا بهروز رشید، روژان تقی زاده، محمدرضا شیرخانلو و شادی نکته سنج از بازیگران این سریال هستند.
این سریال بر اساس فیلمنامه ای از سعید فرهادی به تهیه کنندگی اسماعیل عفیفه تولید می‌شود و محصول مشترک مرکز امور نمایشی سیما، وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و موسسه آوای سلامت است.
نعمت‌الله یمینی مدیر تولید، امیر زاغری طراح صحنه، پگاه تَرکی طراح لباس، سید جلال موسوی طراح گریم، مهدی آزادی مدیر صدابرداری، امیر سلیمانی سرپرست و مدیر گروه برنامه ریزی، امین محمودی دستیار اول کارگردان، مهین شهبازی منشی صحنه، مهدی پیله‌وریان مدیر تدارکات و هلیا رضایی عکاس از جمله عوامل این سریال هستند.

آخرین اخبار

پخش زنده مسابقه هوادار - استقلال تهران از شبکه سه سیما پخش زنده مسابقه پرسپولیس - پیکان تهران از شبکه سه سیما تدارک ویژه شبکه سه با برنامه‌های متنوع و جدید در ماه مبارک رمضان و نوروز ۱۴۰۳ پخش زنده شهرآورد پایتخت با دو گزارشگر اختصاصی از شبکه سه ماه من ویژه برنامه سحرهای ماه رمضان شبکه سه محفل ویژه ماه مبارک رمضان از شبکه سه سیما تیمهای خوزستانی در مقابله با پرسپولیس و استقلال تهران در فوتبال برتر جام وهبی امری ترکیه در برنامه دایره طلایی پخش زنده بایرن مونیخ - لاتزیو و رئال مادرید - لایپزیک از شبکه سه پخش زنده دیدار تیم‌های مس رفسنجان- استقلال و پرسپولیس- نفت و گاز گچساران پخش زنده مسابقه ذوب آهن اصفهان- پرسپولیس از شبکه سه سیما آخر هفته فوتبالی با جام حذفی انگلیس و لیگ ایتالیا در شبکه سه پخش زنده مسابقه استقلال- سپاهان از شبکه سه سیما پخش زنده مسابقه الهلال عربستان - سپاهان اصفهان از شبکه سه سیما پخش زنده مسابقه ملوان انزلی - استقلال از شبکه سه سیما پخش زنده مسابقه پرسپولیس - تراکتور سازی تبریز از شبکه سه سیما هفته فوتبالی شبکه سه با پخش مهمترین بازی‌های لیگ‌های اروپایی آخرهفته با پخش قسمت‌های 15 و16 از فصل دوم "سرزمین مادری" استقلال - صنعت نفت آبادان زنده از شبکه سه پرسپولیس-آلومینیوم؛ زنده از شبکه سه پخش زنده دیدار نیمه نهایی ایران - قطر از شبکه سه سیما پخش زنده دیدار اردن -کره جنوبی با فوتبال برتر جشنهای شعبانیه با حسینیه معلی در شبکه سه رویایی ایران با چشم بادامی ها در جام ملت‌های آسیا پخش زنده مسابقه فوتبال ایران- سوریه از شبکه سه سیما پخش زنده مسابقات فوتبال جام ملتهای آسیا با فوتیال برتر پخش زنده مسابقه فوتبال جام ملتهای آسیا با فوتبال برتر هفته داغ فوتبالی با فوتبال برتر ویژه برنامه مخاطب خاص به مناسبت میلاد با سعادت حضرت علی (ع) آخرهفته با "سرزمین مادری" پخش زنده مسابقات جام ملتهای آسیا با فوتبال برتر پخش زنده فوتبال ایران - امارات از شبکه سه سیما پخش زنده فوتبال ایران - هنگ‌کنگ از شبکه سه سیما آخرهفته با پخش قسمت‌های هفتم و هشتم از فصل دوم "سرزمین مادری" پخش زنده فوتبال ایران - فلسطین از شبکه سه سیما سریال «بیست‌کووید» از امشب به روی آنتن شبکه سه مسابقه "پانتولیگ" با اجرای محمدرضا گلزار + تیزر فصل جدید برنامه صبحگاهی «سلام صبح بخیر» + تیزر جمعه، شنبه و یکشنبه ها با مسابقه تلویزیونی "معرکه" «فوتبال برتر » ویژه برنامه جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۳ از جمعه به روی آنتن شبکه سه پخش زنده رقابت های کشتی آزاد و فرنگی زاگرب کرواسی پخش زنده مهمترین مسابقات فوتبال لیگ‌های انگلیس، اسپانیا و ایتالیا از شبکه سه مسابقه "معرکه" با اجرای جواد رضویان بزودی از شبکه سه سیما پخش زنده فوتبال رئال مادرید- مایورکا و تاتنهام- برنلی از شبکه سه آخرهفته با پخش قسمت‌های چهارم و پنجم از فصل دوم "سرزمین مادری" سریال «بیست‌کووید» بر روی آنتن شبکه سه مستند «دلیل» با موضوع اندیشه و زمانه علامه مصباح یزدی به روی آنتن شبکه سه مستند «خاطرات تکه‌تکه» روایت معاون شهید ابومهدی از جزئیات شهادت سرداران مقاومت پخش زنده فوتبال استقلال - پیکان از شبکه سه پخش زنده فوتبال منچسترسیتی- شفیلد یونایتد، یوونتوس- رم و  فولام- آرسنال از شبکه سه

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها