|طرح قصه چگونه شکل گرفت؟
ـ پس از ارائه چندین طرح به پیشنهاد آقای شب خیز تصمیم گرفتیم به روایت قصه تهیه کننده بپردازیم که به کسی بر نخورد.
|سبک و سیاق نگارش این فیلمنامه چطور بود؟قصه ثابت یا آیتمیک؟
ـ دغدغه همه تهیه کننده ها پول و ساختن کار است برای ایجاد موقعیت های داستانی و کمدی این تهیه کننده را بی پول و بیکار کردیم و در واقع در موقیعتی قرار دادیم که این تناقض مانعی بر سر راه شخصیت باشد و او در تلاش است تا سفاش کار جدیدی از شبکه بگیرد و بتوانیم از این موقعیت در جهت خلق فضایی کمدی بهره ببریم.
|قصه ثابت سریال دراولویت است یا ایجاد موقعیت های کمیک؟
ـ خط اصلی قصه موضوع بدهی و ساخت کار جدید توسط تهیه کننده است و در روند به داستانک های کوچک با مضامین اجتماعی و سوژه های روز در هر قسمت می پردازیم ولی در بک گراند همچنان خط اصلی قصه روایت می شود و به مرور ساختار اپیزدویک می شود در هر قسمت سوژه ای جداگانه دارد. که در همان قسمت هم قصه به اتمام می رسد.
|در انتخاب بازیگران هم با نویسنده ها مشورت شده؟
ـ بله، من در تمامی جلسات انتخاب بازیگر حضور داشتم .
|همزمان با کار روی آنتن نگارش انجام میشود؟ بازتاب مخاطب چقدر موثر است؟
ـ نگارش بخش اعظمِ کار از خیلی وقتِ پیش آغاز شده بود و با دست پُر به اصطلاح کلید زدیم. ولی همزمان نگارش هم انجام می شود و بازتاب مخاطب یقینا خیلی موثر است و تا به کنون بازتابی خوبی داشتیم امیدوارم این روند صعودی هم چنان در جذب مخاطب طی شود.
|چند درصد کار براساس بداهه است؟
ـ در کار طنز بداهه قطعا وجود دارد. در این کار هم بازیگر های خوشبختانه با استعدادی داشتیم و بداهه پردازی تا حدودی در تمرین تا جایی که به ماهیت و ساختار آسیبی وارد نشود استفاده شده است البته با نظارت کارگردان
|بازیگران سریال چند در صد در انتخاب سبک نگارش موثر بودند؟
ـ بازیگران همگی بعد از نگارش یک سوم کار انتخاب شدند و تاثیری در سبک و فرم فیلمنامه نداشته اند در ادامه با توجه به لحن و جنس بازی بازیگران سعی کردم بر اساس نوع شخصیت آنها بنویسم. مثلا بیژن یا امیر کربلایی زاده
|شما یک قصه ثابت دارید چرا به دنبال یک قصه پر کشش و حتی پر تعلیق در ژانر طنز و در فضای مفرح نرفتید؟
ـ جسارتا باید عرض کنم در کنار خط اصلی قصه سعی شده است به خرده پیرنگ های متعددی پرداخت شود که سوژه هایی شاد، مفرح و یا حتی پرتعلیق در موقعیت های کمدی داشته باشند. منتهی به دلیل ۷۰ قسمتی بودن کار سوژه ها می بایستی تقسیط شود ما سعی کردیم سوژه های روز جامعه را مضمون کار قرار داریم و به فراخور قصه در یک قسمت فضا شاد است و در قسمتی دیگر شخصیت دچار دردسر و بحران است اما در فضایی کمدی و با مزه…. و در موخره کار هم سعی شده است پایان قصه خیلی خوش باشد و یا قهرمان نجات پیدا کرده و یا متنبه شود.
|چند قسمت نوشته شده چند قسمت نوشته میشود؟ دستتان برای آوردن شخصیت جدید باز است؟
ـ حدود ۹۰ درصد کار نگارش شده است و همزمان در حین ضبط نگارش صورت می گرفت… از بازیگران مهمان استفاده شده است و شخصیت جدید هم ورود خواهد نمود که اجازه دهید قصه را لو ندهم…
|این سریال چقدر تحقیقات میدانی و اجتماعی داشته؟
ـ چون سوژه ، قصه های چند خانواده است راجع مشکلات و روابط آنها صحبت و گفت و گو کردیم (با تهیه کننده و کارگردان) و به مسائل و مشکلات آنها واقف و آگاه بودیم. اگر قصه ای علمی پژوهشی و یا جنایی پیش رو داشتیم که نیاز به تحقیقات جامع داشته باشد حق با شما بود ولی در این زمینه بیشتر به طراحی قصه ها و خلق موقعیت کمدی پرداخت شده است که بهترین مرجع برای تحقیق خودِ آقای شب خیز بود که در کنارمان حضور داشت و همیشه از عقایدش استفاده می کردیم.
|کار با علی شب خیز چطور بود؟
ـ کار با علی شب خیز تجربه خوبی بود، ایشان جوانی با استعداد است.. در همه مراحل همیشه همراه و یاور من بود.
|حرفی پایانی در خصوص فیلمنامه؟
ـ سعی شده است در فیلمنامه در هر قسمت ،قصه ای در آن لحاظ شود و موقعیت های کمدی خلق شود و فرم کار بدین صورت است که ما در موقعیتی قرار می گیریم سپس به گذشته قطع می شویم و دلیل وقوع این موقعیت را می بینیم و یا حتی متوجه می شویم در گذشته هم شخصیت در این موقعیت قرار گرفته است. همه تلاش مان بر این مهم است که بتوانیم در هر قسمت راجع به مضمونی اجتماعی حرف بزنیم و امیدوارم توانسته باشیم این مهم را به مخاطب انتقال دهیم. مطلب دیگر از نوع طنز رفتاری و موقعیت و حتی کلامی بهره برده ایم. رگه های فانتزی در کار دیده می شود. شایان ذکر است به دلیل کوتاهی زمان هر قسمت به اجبار چندین قسمت اول دنباله دار باشد که نمی دانم این موضوع برایمان مفید است با مضر.. ولی در ادامه داستان اپیزودیک می شود… در آخر هم تشکر می کنم از آقای شب خیز که کمک حال و مشوق من بودِ در مراحل نگارش ، بازیگران خوبمان ، و امیدوارم توانسته باشیم لبخندی هر چند کوچک بر لبان مردم بنشانیم…