اپلیکیشن شبکه سه
دریافت نسخه اندروید

مشاهده خبر

«نفس شیرین» مروج از خود گذشتگی درماه ایثار

تقویم روزهایش را یک به یک ورق زده و بار دیگر به ماهی ویژه رسیده است؛ محرم که ماه ایثار، شهادت و از خود گذشتگی نام گرفته است و بعد از گذشت سال‌های سال از واقعه جانسوز کربلا، هنوز مردمان را به این فرهنگ دعوت می‌کند و به تفکر وا می‌دارد. از جمله کنش‌هایی که بدون شک به منزله همین گذشت و ایثار محسوب می‌شود، فرهنگ اهدای عضو است؛ به معنی زندگی دوباره بخشیدن.

رسانه ملی هم با آغاز ماه محرم و با توجه به ارزش‌های این ماه، سریالی جدید را برای پخش در شب‌های معنوی محرم تدارک دیده است؛ «نفس شیرین» که هر شب ساعت 20 و 45 دقیقه از شبکه سه سیما روی آنتن می‌رود و به موضوع اهدای عضو می‌پردازد. علیرضا جلالی‌تبار، نیما شاهرخ‌شاهی، فخرالدین صدیق‌شریف، کیمیا باباییان، سارا منجزی، زهره حمیدی، مریم معصومی، مهدی امینی‌خواه، شهین تسلیمی و کاظم افرندنیا، از دیگر بازیگران اصلی این مجموعه 13 قسمتی هستند.
یک تعلق خاطر قدیمی
کیان باباییان تهیه‌کننده جوان مجموعه نفس شیرین است که حالا قرار است در دهه اول از ماه محرم روی آنتن برود. باباییان درخصوص این موضوع ویژه (اهدای عضو) و انتخاب آن به عنوان محرکه اصلی داستان سریال، به جام‌جم گفت: ایده شروع ساخت نفس شیرین، براساس یک تعلق خاطر قدیمی شکل گرفت. خیلی دلمان می‌خواست این اتفاق بیفتد و بتوانیم مجموعه‌ای بسازیم که از طریق آن در ترویج فرهنگ اهدای عضو، گامی جدی برداریم و این فرهنگ را ترویج کنیم. لذا ایده اولیه‌اش بر همین اساس بود. سپس آقای خواجه‌وند (کارگردان سریال) سناریویی را برایمان آورد و این سناریو به مجموعه نفس شیرین تبدیل شد.
نفس شیرین، اواخر تابستان و اوایل پاییز سال گذشته در شهر تهران فیلمبرداری شد و به ‌این ترتیب، تولید و تدوین آن مدت‌ها پیش به پایان رسیده و حالا به طور کامل آماده پخش است. تهیه‌کننده این مجموعه تلویزیونی در این خصوص توضیح داد: مجموعه ما در 13قسمت تولید شده و آماده پخش است. در ابتدا درصدد بودیم که این سریال را برای پخش در محرم سال گذشته به آنتن برسانیم؛ اما به دلایلی از جمله به طول انجامیدن مراحل فیلمبرداری و ضبط، این اثر برای پخش در سال گذشته آماده نشد و برای محرم امسال ذخیره شد.
این سریال در لوکیشن‌های مختلفی چون شهرک فرهنگیان، میدان قزوین، بیمارستان رسول اکرم(ص) و... ضبط شده است. با این حال باباییان تصریح کرد: فیلمبرداری ما حدود سه ماه به طول انجامید. لوکیشن اصلی‌مان در بیمارستان مسیح دانشوری بود که حدود یک‌سوم کار در همان‌جا انجام شد و بعد سراغ لوکیشن‌های مختلف دیگر در شهر تهران رفتیم.
ملموس و اثرگذار
نفس شیرین به فرهنگ اهدای عضو در کشور می‌پردازد و در طول مراحل تحقیق و نگارش خود، سازندگان آن با برخی خانواده‌های درگیر با این موضوع یا گیرندگان عضو صحبت و گفت‌وگو کرده و کوشیده‌اند از شرح حال و مشکلاتشان آگاهی کسب کنند. باباییان تاکید کرد: نفس شیرین ارتباطی مستقیم با خانواده‌های دهندگان و گیرندگان عضو داشته و مخاطب در حین تماشای سریال می‌تواند این ارتباط را به شکلی مستقیم ببیند و لمس کند. بخشی از فضای کلی سریال در جشن نفس که جشنی در راستای ترویج فرهنگ اهدای عضو و تقدیر از خانواده‌های درگیر در آن است، فیلمبرداری شد و اصلا نام سریالمان را هم براساس همین جشن، نفس شیرین گذاشتیم. بنابراین بخشی از شخصیت‌هایی که در طول کار و بویژه قسمت‌های آخر می‌بینیم، خانواده‌های واقعی اهداکنندگان و گیرندگان عضو هستند.
تهیه‌کننده نفس شیرین با توجه به پخش سریال‌ در ماه محرم و تاثیر آن در ترویج فرهنگ اهدای عضو در جامعه، ابراز امیدواری کرد: با توجه به این‌که این سریال قرار است از شبکه پرمخاطب سه سیما روی آنتن برود، گمان می‌کنم که بخوبی دیده شود و نظر مخاطبانش را به خود جلب کند. با توجه به موضوعی که برای قصه سریال انتخاب شده است، می‌دانم جذابیت لازم را برای تماشا دارد و امیدوارم هدف ما را به منظور ترویج این فرهنگ بخوبی برآورده سازد.
نقشی باورپذیر
شهین تسلیمی، بازیگری که عموما با نقش‌های طنز و شیرین خود نزد مخاطبان شناخته می‌شود، از بازیگران اصلی «نفس شیرین» است که این بار در نقشی متفاوت و جدی مقابل دوربین رفته. او نقش مادر شخصیت اصلی قصه را ایفا می‌کند و بازیگر نقش همسرش در این مجموعه، فخرالدین صدیق‌شریف است. تسلیمی درخصوص پذیرفتن ایفای این نقش جدی و ضوابط اجرای آن گفت: تمام تلاشم را به کار بستم تا نقش را طوری ایفا کنم که اصطلاحا جان بگیرد؛ برای مخاطبان باورپذیر باشد و احساسات و مشکلات واقعی خانواده‌هایی را که درگیر مساله اهدای عضو هستند به تصویر بکشد. این بازیگر تصریح کرد: من نقش مادری را بازی می‌کنم که صاحب دو فرزند است؛ در ابتدای داستان، یکی از فرزندانش تصادف کرده و به کما می‌رود و لذا شرایط سختی بر سر راه او و خانواده‌اش قرار می‌گیرد.
داستانی با محوریت بخشش
تازه‌ترین سریال مناسبتی شبکه سه سیما، ترویج‌دهنده فرهنگ ایثار و بخشش است. این مجموعه داستان دو خانواده را روایت می‌کند که در اثر تصادف، فرزند یکی از این دو خانواده به عمل پیوند قلب احتیاج دارد و فرزند خانواده دیگر، به کما رفته و مرگ مغزی شده است. حال قرار است تقابل میان این دو خانواده برای راضی کردن خانواده دوم به اهدای اصلی‌ترین عضو دلبندشان به فرزند خانواده اول را شاهد باشیم؛ داستانی که همسو با از خود گذشتگی، کمک به همنوع و ترویج فرهنگی پسندیده است.
کمک به ترویج یک فرهنگ حسنه
مهدی امینی‌خواه از بازیگران محوری نفس شیرین است که نقش دکتر رحیمی را در این مجموعه تلویزیونی ایفا می‌کند. این بازیگر درباره انتخاب این نقش و قبول بازی در آن گفت: من در نقش دکتر رحیمی که دکترای پیوند اعضای بدن دارد، بازی می‌کنم. به هر حال پیوند اعضای بیماران مرگ مغزی شده، حرکتی پسندیده است و من همیشه تلاشم را کرده‌ام که در جهت این فرهنگ‌سازی قدم بردارم.
بازیگر مجموعه‌هایی چون «عملیات 125» و «خط‌شکن» ادامه داد: وقتی پیشنهاد بازی در این مجموعه تلویزیونی به من شد، دیدم که ایفای این نقش می‌تواند حرکتی نمادین در جهت ترویج فرهنگ اهدای عضو باشد، بنابراین بسیار خوشحالم که توانستم در این مجموعه بازی کنم، بویژه این‌که دکتر رحیمی همان کسی است که خانواده‌ها را به قبول فرهنگ اهدای عضو دعوت می‌کند و این برایم بهترین فرصت بود که گامی شایسته و مثبت در این جهت بردارم.
امینی‌خواه تاکید کرد: این‌که مجموعه‌مان در این مناسبت ویژه و خاص روی آنتن برود، اتفاق خوبی است. با این حال از آنجا که بیشتر مخاطبان، شب‌های دهه اول ماه محرم را بیرون از خانه و مشغول عزاداری هستند، امیدوارم تکرار مجموعه را از دست ندهند.

آخرین اخبار

پخش زنده مسابقه هوادار - استقلال تهران از شبکه سه سیما پخش زنده مسابقه پرسپولیس - پیکان تهران از شبکه سه سیما تدارک ویژه شبکه سه با برنامه‌های متنوع و جدید در ماه مبارک رمضان و نوروز ۱۴۰۳ پخش زنده شهرآورد پایتخت با دو گزارشگر اختصاصی از شبکه سه ماه من ویژه برنامه سحرهای ماه رمضان شبکه سه محفل ویژه ماه مبارک رمضان از شبکه سه سیما تیمهای خوزستانی در مقابله با پرسپولیس و استقلال تهران در فوتبال برتر جام وهبی امری ترکیه در برنامه دایره طلایی پخش زنده بایرن مونیخ - لاتزیو و رئال مادرید - لایپزیک از شبکه سه پخش زنده دیدار تیم‌های مس رفسنجان- استقلال و پرسپولیس- نفت و گاز گچساران پخش زنده مسابقه ذوب آهن اصفهان- پرسپولیس از شبکه سه سیما آخر هفته فوتبالی با جام حذفی انگلیس و لیگ ایتالیا در شبکه سه پخش زنده مسابقه استقلال- سپاهان از شبکه سه سیما پخش زنده مسابقه الهلال عربستان - سپاهان اصفهان از شبکه سه سیما پخش زنده مسابقه ملوان انزلی - استقلال از شبکه سه سیما پخش زنده مسابقه پرسپولیس - تراکتور سازی تبریز از شبکه سه سیما هفته فوتبالی شبکه سه با پخش مهمترین بازی‌های لیگ‌های اروپایی آخرهفته با پخش قسمت‌های 15 و16 از فصل دوم "سرزمین مادری" استقلال - صنعت نفت آبادان زنده از شبکه سه پرسپولیس-آلومینیوم؛ زنده از شبکه سه پخش زنده دیدار نیمه نهایی ایران - قطر از شبکه سه سیما پخش زنده دیدار اردن -کره جنوبی با فوتبال برتر جشنهای شعبانیه با حسینیه معلی در شبکه سه رویایی ایران با چشم بادامی ها در جام ملت‌های آسیا پخش زنده مسابقه فوتبال ایران- سوریه از شبکه سه سیما پخش زنده مسابقات فوتبال جام ملتهای آسیا با فوتیال برتر پخش زنده مسابقه فوتبال جام ملتهای آسیا با فوتبال برتر هفته داغ فوتبالی با فوتبال برتر ویژه برنامه مخاطب خاص به مناسبت میلاد با سعادت حضرت علی (ع) آخرهفته با "سرزمین مادری" پخش زنده مسابقات جام ملتهای آسیا با فوتبال برتر پخش زنده فوتبال ایران - امارات از شبکه سه سیما پخش زنده فوتبال ایران - هنگ‌کنگ از شبکه سه سیما آخرهفته با پخش قسمت‌های هفتم و هشتم از فصل دوم "سرزمین مادری" پخش زنده فوتبال ایران - فلسطین از شبکه سه سیما سریال «بیست‌کووید» از امشب به روی آنتن شبکه سه مسابقه "پانتولیگ" با اجرای محمدرضا گلزار + تیزر فصل جدید برنامه صبحگاهی «سلام صبح بخیر» + تیزر جمعه، شنبه و یکشنبه ها با مسابقه تلویزیونی "معرکه" «فوتبال برتر » ویژه برنامه جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۳ از جمعه به روی آنتن شبکه سه پخش زنده رقابت های کشتی آزاد و فرنگی زاگرب کرواسی پخش زنده مهمترین مسابقات فوتبال لیگ‌های انگلیس، اسپانیا و ایتالیا از شبکه سه مسابقه "معرکه" با اجرای جواد رضویان بزودی از شبکه سه سیما پخش زنده فوتبال رئال مادرید- مایورکا و تاتنهام- برنلی از شبکه سه آخرهفته با پخش قسمت‌های چهارم و پنجم از فصل دوم "سرزمین مادری" سریال «بیست‌کووید» بر روی آنتن شبکه سه مستند «دلیل» با موضوع اندیشه و زمانه علامه مصباح یزدی به روی آنتن شبکه سه مستند «خاطرات تکه‌تکه» روایت معاون شهید ابومهدی از جزئیات شهادت سرداران مقاومت پخش زنده فوتبال استقلال - پیکان از شبکه سه پخش زنده فوتبال منچسترسیتی- شفیلد یونایتد، یوونتوس- رم و  فولام- آرسنال از شبکه سه

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها