اپلیکیشن شبکه سه
دریافت نسخه اندروید

مشاهده خبر

مردم به کارآمدی نظام حکومتی تردید دارند اما به اصل نظام بدبین نیستند

قسمت شصت و یکم برنامه «بدون توقف» با اجرای محمدعلی شفیعی کارشناس ارشد مطالعات امریکا و با حضور دکتر محمدجواد لاریجانی مشاور امور بین الملل رئیس قوه قضاییه و دبیر ستاد حقوق بشر به عنوان کارشناس، دیشب از شبکه سوم سیما به روی آنتن رفت

   قسمت شصت و یکم برنامه «بدون توقف» با اجرای محمدعلی شفیعی کارشناس ارشد مطالعات امریکا و با حضور دکتر محمدجواد لاریجانی مشاور امور بین الملل رئیس قوه قضاییه و دبیر ستاد حقوق بشر به عنوان کارشناس، دیشب از شبکه سوم سیما به روی آنتن رفت و دکتر لاریجانی در این برنامه در خصوص انقلاب اسلامی گفت: اولا خیلی خوشحالم که در برنامه بدون توقف شرکت کرده ام و حس می کنم که این جلسه بوی طراوت دارد. سن ما سن انقلاب است و چیزی که برای سنین جوانی می گویم این است که اول باید بفهمیم که انقلاب چیست. انقلاب حادثه بسیار مهمی در دنیا بود اما این کافی نیست و اینکه ما تا 200 سال دیگر هی بگوییم انقلاب حادثه مهمی بود که کاری پیش نمی رود.
وی ادامه داد: انقلاب مانند یک آتشفشان بود و وقتی انقلاب شد جریاناتی اتفاق افتاد که دوتای آنها بسیار مهم است. این جریانات، جریانات اجتماعی است که در تعامل با زمان پیش می رود و بی ثبات است. جمهوری اسلامی یک میز و صندلی نیست که تمام شده باشد بلکه تجربه ملی ماست و این تجربه در 40 سال گذشته در مسیر خود با عوامل مختلف تعاملات بسیاری داشته.
وی افزود: جریان دیگر در بیرون مرزهای ماست و نام آن را بیداری اسلامی گذاشته ایم و هرجا که هر مسلمانی باشد قابل طرح است. بعد از انقلاب توجه مسلمانان به اسلام حتی در مسائل بسیار ساده تغییر پیدا کرد. مثلا در دانشگاه قاهره تاثیر انقلاب اسلامی ایران در دانشجویان بسیار دیده می شود و کتاب های مورد علاقه آنان کتاب های مربوط به انقلاب و ایران است و گاهی فکر می کنم شاید بچه های خودمان که در ایران هستند تا این اندازه علاقمند نباشند.
لاریجانی در پاسخ به اینکه ما 40 سال است که انقلاب کرده ایم اما دولت هنوز نمی تواند حتی قیمت مرغ را در بازار کنترل کند بیان کرد: قمیت مرغ را دولت نباید کنترل کند. در شرایط اقتصادی کشور دو مورد با هم میکس هستند. یکی عدم کارآمدی کرونیک که ما در سیستم مملکت داری مان داریم است و دغدغه کارآمدی سیاسی ما بسیار کم بوده و هست. مورد بعدی نوعی فتنه اقتصادی است که نباید آن را نادیده گرفت. ما دشمنان سنگینی داشتیم و داریم. دشمنانی که ترجیح می دهند گاو شیرده داشته باشیم تا یک کشور متمدن.
دبیر ستاد حقوق بشر در مقایسه ایران با کشورهای دیگر عنوان کرد: وقتی ما می خواهیم یک سیستم مدنی را بررسی کنیم باید اندیکاتورهای قوی داشته باشیم. به نظر من جمهوری اسلامی ایران بزرگترین دموکراسی غرب آسیاست و حتی با ترکیه قابل مقایسه نیست. مثلا در دوران آقای خاتمی با اینکه ایشان مخالفان سیاسی قوی داشتند دور اول و دوم ریاست جمهوری را تمام کردند. چراکه کشور ما بنیه مدنی قوی دارد.
لاریجانی در پاسخ به این سوال که چرا بعد از 40 سال از گذشت انقلاب مردم به نظام و دولت بی اعتماد شده اند اظهار کرد: مردم به کارآمدی نظام حکومتی ما با درجات مختلف تردید دارند اما به اصل نظام بدبین نیستند. از اشکالات دولت محترم و همچنین سایر نهادها عدم کارآمدی است. اما ما در تمام رشته ها نا کارآمد نیستیم مثلا در توسعه علمی کشور ما نقاط ضعف داریم اما کارآمد هستیم. یکی از نقاط قوت کشور ما طی این سال ها این بود که جمهوری اسلامی تبدیل شد به اولین کشوری که در غرب آسیا سبب روشن شدن چراغ هزاران خانه است.
وی ادامه داد: این ها دیدند که قد ما زیادی بلند شده و کم کم داریم غول می شویم و گفتند بیاییم دست و پای آنها را بزنیم. هیچ چیز جایگزین انرژی هسته ای نیست و دولت ما خوب فکر کرد و این مختص این دولت و دولت قبلی نیست بلکه از زمان مرحوم آیت الله هاشمی راه افتاد.
لاریجانی در پایان با اشاره به تنزل جایگاه کارشناسان در کشور خاطرنشان کرد: در مسئله کارآمدی باید ببنیم که آیا مسئولین ما حاضرند تصویر واقعی از اوضاع داشته باشند؟ کارشناس در کشور ما چقدر شان دارد؟ اگر دولت ها در هنگام تصمیم گیری نظر کارشناسان را می گیرند این در واقع اولین شرط کارآمدی است نه همه آن. کارشناسی امروز توسری خور ترین کار در جمهوری اسلامی است و کارشناس در کشور ما یعن علاف در حالی که می بایست بهترین و واقعی ترین تصاویر از مسائل را کارشناسان به مسئولین بدهند و این در همه بخش ها صدق می کند.
گفتنی است برنامه ترکیبی_چالشی «بدون توقف» با تهیه کنندگی رضا غلامحسین نژاد،کارگردانی رحیم صادق پور وسردبیری ابراهیم جلالیان  از شنبه تا چهارشنبه بعد از خبر ساعت 19 از شبکه سه سیما پخش می شود.

آخرین اخبار

پخش زنده مسابقه هوادار - استقلال تهران از شبکه سه سیما پخش زنده مسابقه پرسپولیس - پیکان تهران از شبکه سه سیما تدارک ویژه شبکه سه با برنامه‌های متنوع و جدید در ماه مبارک رمضان و نوروز ۱۴۰۳ پخش زنده شهرآورد پایتخت با دو گزارشگر اختصاصی از شبکه سه ماه من ویژه برنامه سحرهای ماه رمضان شبکه سه محفل ویژه ماه مبارک رمضان از شبکه سه سیما تیمهای خوزستانی در مقابله با پرسپولیس و استقلال تهران در فوتبال برتر جام وهبی امری ترکیه در برنامه دایره طلایی پخش زنده بایرن مونیخ - لاتزیو و رئال مادرید - لایپزیک از شبکه سه پخش زنده دیدار تیم‌های مس رفسنجان- استقلال و پرسپولیس- نفت و گاز گچساران پخش زنده مسابقه ذوب آهن اصفهان- پرسپولیس از شبکه سه سیما آخر هفته فوتبالی با جام حذفی انگلیس و لیگ ایتالیا در شبکه سه پخش زنده مسابقه استقلال- سپاهان از شبکه سه سیما پخش زنده مسابقه الهلال عربستان - سپاهان اصفهان از شبکه سه سیما پخش زنده مسابقه ملوان انزلی - استقلال از شبکه سه سیما پخش زنده مسابقه پرسپولیس - تراکتور سازی تبریز از شبکه سه سیما هفته فوتبالی شبکه سه با پخش مهمترین بازی‌های لیگ‌های اروپایی آخرهفته با پخش قسمت‌های 15 و16 از فصل دوم "سرزمین مادری" استقلال - صنعت نفت آبادان زنده از شبکه سه پرسپولیس-آلومینیوم؛ زنده از شبکه سه پخش زنده دیدار نیمه نهایی ایران - قطر از شبکه سه سیما پخش زنده دیدار اردن -کره جنوبی با فوتبال برتر جشنهای شعبانیه با حسینیه معلی در شبکه سه رویایی ایران با چشم بادامی ها در جام ملت‌های آسیا پخش زنده مسابقه فوتبال ایران- سوریه از شبکه سه سیما پخش زنده مسابقات فوتبال جام ملتهای آسیا با فوتیال برتر پخش زنده مسابقه فوتبال جام ملتهای آسیا با فوتبال برتر هفته داغ فوتبالی با فوتبال برتر ویژه برنامه مخاطب خاص به مناسبت میلاد با سعادت حضرت علی (ع) آخرهفته با "سرزمین مادری" پخش زنده مسابقات جام ملتهای آسیا با فوتبال برتر پخش زنده فوتبال ایران - امارات از شبکه سه سیما پخش زنده فوتبال ایران - هنگ‌کنگ از شبکه سه سیما آخرهفته با پخش قسمت‌های هفتم و هشتم از فصل دوم "سرزمین مادری" پخش زنده فوتبال ایران - فلسطین از شبکه سه سیما سریال «بیست‌کووید» از امشب به روی آنتن شبکه سه مسابقه "پانتولیگ" با اجرای محمدرضا گلزار + تیزر فصل جدید برنامه صبحگاهی «سلام صبح بخیر» + تیزر جمعه، شنبه و یکشنبه ها با مسابقه تلویزیونی "معرکه" «فوتبال برتر » ویژه برنامه جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۳ از جمعه به روی آنتن شبکه سه پخش زنده رقابت های کشتی آزاد و فرنگی زاگرب کرواسی پخش زنده مهمترین مسابقات فوتبال لیگ‌های انگلیس، اسپانیا و ایتالیا از شبکه سه مسابقه "معرکه" با اجرای جواد رضویان بزودی از شبکه سه سیما پخش زنده فوتبال رئال مادرید- مایورکا و تاتنهام- برنلی از شبکه سه آخرهفته با پخش قسمت‌های چهارم و پنجم از فصل دوم "سرزمین مادری" سریال «بیست‌کووید» بر روی آنتن شبکه سه مستند «دلیل» با موضوع اندیشه و زمانه علامه مصباح یزدی به روی آنتن شبکه سه مستند «خاطرات تکه‌تکه» روایت معاون شهید ابومهدی از جزئیات شهادت سرداران مقاومت پخش زنده فوتبال استقلال - پیکان از شبکه سه پخش زنده فوتبال منچسترسیتی- شفیلد یونایتد، یوونتوس- رم و  فولام- آرسنال از شبکه سه

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها